28 november, 2014

Sluta vara en mediakonsument – bli en producent

Glasögon på tidning

Ta steget att gå från mediakonsument till att bli mediaproducent. Från passiv till aktiv. Varje sajt du besöker blir plötligt ett uppslag till nya sätt att lösa problem.

Det är ett av de viktigaste råden jag ger mina elever när jag undervisar i  redaktörskap.
Varje utbildningstillfälle sitter personer som haft flera olika slags roller i det företaget de arbetar på. Nu är de intranätsredaktör. Men hur gör man? Hur skriver man bra? Vad ska man göra för att blir man läst? Vilka ämnen ska artiklarna innefatta? Vad är en säljande rubrik? Hur vet man vad som är det viktigaste?

Allt det där får de ju lära sig under dagen/dagarna när de går på kurs.
Men. Det handlar framförallt om hur man ser på sig själv och sin yrkesroll.
Det är en fråga om mental inställning.

Om man ställer om sig från att vara en passiv mediekonsument som bara läser det som bjuds, till att bli en producent, så blir plötsligt hela dagen en enda lång skoldag. Om man börjar läsa hur morgontidningarna har nyhetsvärderat och sedan formulerat sig, så tar man bilen eller bussen till jobbet och då lyssnar man på SR:s Ekot eller läser en dagstidning och reflekterar över hur de formulerat sina rubriker. Väl framme på jobbet kollar man kanske av Aftonbladet.se eller Dagens Industri.se  – då kollar man in hur de länkar, hur de bevakar ett ämne, hur läsarna reagerar på artiklarna i kommentarsfälten och så vidare.

Du ÄR en redaktör, börja läsa och upplev media som en sådan också.
Då lär du dig hela tiden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top